Gardajärvi – miniloman parhaat ravintolat ja jäätelöbaarit

Garda on yksi Euroopan tunnetuimmista järvistä – heti Kallaveden jälkeen, tietenkin. Italian suurin ja kirkkaudessaan upean hehkuvan Gardajärven alue on lomaparatiisi, jossa yhdistyvät vesi, vuoret, historia ja täsmällinen mutta rento pohjoisitalialainen elämänmeno. Eikä Italiasta puhuttaessa voi tietenkään ohittaa ruokaa ja viiniä – tässä jutussa keskitynkin Pohjois-Gardan maukunautintoihin.

Viiden päivän tyttöjen loma Gardajärvellä oli upea. Lensimme Milanoon, jonne lentää Helsingistä kolmessa tunnissa. Malpensan lentokentältä Gardajärven eteläosaan pääsee junalla, joskin se vaatii ensin siirtymistä junalla kentältä Milanon keskustaan, ja järven eteläosasta pohjoisemmaksi voi matkata bussilla joko itä- tai länsirantaa. Osaan kaupungeista on myös lauttayhteys. Me jatkoimme suoraan kentältä matkaa vuokra-autolla – lounaalla olimme jo Gardajärven eteläisessä kärjessä, Sirmionessa.

Riva del Garda, jossa loman ajan asuimme, sijaitsee puolestaan puikulaisen järven pohjoisosassa. Alueen suurin mutta sopivan piskuinen kaupunki on täydellinen lomalle: ravintolatarjonta on riittävä, mahdollisuuksia erilaisiin aktiviteetteihin on valtavasti, ja kaupunki on riittävän suuri myös muutaman päivän kaupunkilomailuun. Auto tietysti tuplaa sekä ravintola- että aktiviteettimahdollisuudet, sillä suloiset lähikylät, viinitilat ja pikkukaupunkien parhaat jätskibaarit ovat autolla helposti saavutettavissa. Pyörän vuokraaminen kuuluu jo seuraavan Gardan loman suunnitelmiin – laakson pohjalla on leppoisiakin reittejä ajettavaksi.

Me saimme reissuun ravintolasuosituksia pohjoisitalialaisilta ystäviltämme sekä Garda-Trentinon matkailupalvelusta. Valtaosa erityisesti ystävien suosituksista sijaitsivat Rivan, ja muiden kaupunkien, keskustan ulkopuolella, mikä tietysti kertoo siitä samasta kuin muissakin turistien tykkäämissä kohteissa: paikalliset haluavat syödä vain priimaa, eikä turistien kansoittamat ravintolat ehkä ole ensimmäisenä listalla.

Älkää ymmärtäkö väärin. Rivan keskustassakin saa todella hyvää ruokaa – ja jätskiä. Pitää vaan tietää minne mennä. Alle kootuissa vinkeissä on kolme aivan keskustassa sijaitsevaa paikkaa. Kokosin kaikkien suositusten osoitetiedot jutun loppuun, joten kurkkaa tarkat sijainnit sieltä.

Aloitetaan jäätelöbaareista, sillä kameran kuvasaldon perusteella emme juuri muuta syöneetkään. Rivaan saimme kaksi gelateria-suositusta, joista Eta Beta, pieni artesaanijäätelöpuoti, sai polvet notkumaan ensinuolaisulla. Upeita makuja ja rakenteeltaan silkkisen täyteläistä jäätelöä. Älä missaa!

Instagramissa kehuttiin myös Dolce Stellaa, mutta siellä emme Eta Beta -lumouksissamme käyneet. Myös Flora & floraa suositeltiin, sekin me missattiin. Se kun on vähän niin, että kun yhteen paikkaan rakastuu, vähän hirvittää mennä minnekään muualle. Että jos se ei olekaan niin hyvä. Jäätelön kohdalla tosin pelko on Italiassa aika minimaalinen – jätski on keskivertoa parempaa joka paikassa.

Ihana lähikaupunki Arco tarjosi myöskin aivan todella hyvää jäätelöä. Kaupungin keskustassa sijaitseva Tarifa oli erinomainen, vaikka minun mittapuulla ei aivan Eta Betan tasolle yltänytkään. Arcoon muuten kannattaa mennä muutenkin. Viehättävän pikkukaupungin katolla on keskiaikainen linna, jonne kannattaa kiivetä jo oliivipuiden lomassa kulkevan reitin ja maisemien vuoksi. Jutun ylin kuva on otettu Arcossa.

Mutta söimme me vähän muutakin kuin jäätelöä. Aivan Eta Betan vieressä on mainio baari tai ravintola, Busàt birra & cibo, johon menimme sattumalta, kun päivän lounas oli vähän vahingossa vaihtunut vuoriseikkailuun, ja kroppa huusi ruokaa ja sielu drinkkiä. Kuulostaa hämmentävältä, että jätin lounaan väliin, ja silkkaa hämmennystä se päivä kieltämättä olikin. Mutta jos joku asia voittaa lounaan, on se nimen omaan vuoret. Busàt oli ravintola, josta tulisi heti kantapaikkani, jos asuisin Rivassa. Kävisin siellä aina after workseilla, hengaisin illalla kuuntelemassa live-musiikkia ja pussaisin tarjoilijat aina ohikulkiessani. Rento olutravintola oli paikallisten suosiossa.

Erinomaista pizzaa saimme Riva Miasta, aivan Rivan keskustassa, juuri. Me otimme pizzat kainaloon ja suuntasimme syömään Airbnb-kotimme kattoterassille – ehkä ihanin ilta ikinä. Myös Leon d’oron pizzoja kehuttiin. Me söimme Leon d’orossa parikin kertaa, tosin muuta kuin pizzaa, ja saimme sekä hyvää että keskinkertaista ruokaa. Jälkimmäistä suosittelen siis pienellä varauksella, vaikka se olikin Airbnb-hostimme suosikkiravintola.

Rivan ulkopuolelta listalle pääsee kaksi ravintolaa. Vain kaksi, koska enempää emme pitkästä suosituslistasta ehtineet testata – seuraavalle kerralle lista on valmiina matkalaukussa. Toiseen ravintolaan pääsee Rivasta rantaa pitkin pyöräilemällä. Aivan rannassa, aivan mielettömän upealla paikalla sijaitseva Villa Cian kannattaa laittaa muistiin jo pelkästään maiseman vuoksi. Ruokakin oli hyvää, erityisesti sydänsimpukat sykähdyttivät, mutta jo lasillinen auringonlaskun aikaan riittää syyksi etsiytyä perille.

Trattoria Piè di Castello puolestaan sijaitsee vuorilla, mutta vain vartin ajomatkan päässä Rivasta. Alppimajamainen tunnelma ja aidon paikallinen ruoka ovat perheravintolan vahvuuksia. Aivan erityisesti meille suositeltiin hieman carne saladaa, jota oli tarjolla sekä carpacciomaisesti raakana (lihalautanen yllä olevassa kuvassa) että kypsänä. Carne salada on kuulemma hyvin perinteinen paikallinen ruoka, joka on alkujaan nimen omaan tästä pienestä kylästä. Supermurean lihan kaveriksi kannattaa tilata salaattia tai pikkelöityjä kasviksia. Huomaa, että heinäkuussa 2018 ravintola on suljettu remontin vuoksi.

Testaamatta jääneiden ravintoloiden, vaelluspolkujen ja pikkukylien lista kuumottelee reissurepun sivutaskussa. Riva, ja koko Garda, on alue, jonne aion matkata vielä moneen kertaan. Siinä on jotain samaa viehättävyyttä kuin Etelä-Tirolissa: italialaisen rentoon elämänmenoon sulautuu hippunen keskieurooppalaista täsmällisyyttä ja säntillisyyttä. Ruoka ja viini, nuo elämän sulostuttajat, ovat Italiassa aina upeita. Ja se jäätelö, gelato, on aivan omaa luokkaansa.