Vöner-pitasalaatti

sunnuntai 3. helmikuuta 2019
Vartissa valmistuva, täydellinen vöner-pitasalaatti. Kyllä, luit oikein. Lue seuraavaksi resepti.

Vöner-pitasalaatti

Rapeareunaiseksi paahtuneet pitaleivästä leikatut krutongit, tomaattisalsaa, salaatti ja pannulla tiristettyä Vöneriä – kombo on täydellinen, kun setin kasaa salaattipedille ja viimeistelee kourallisella yrttejä ja muutamalla lusikallisella jogurttia. 

Vöner on kasvisversio döneristä eli kebabista. Seitanpohjainen Vöner on vastikään valittu Vegeawardseissa sekä parhaaksi kasviproteiiniksi että parhaaksi einekseksi. Vihdoin Vöner pääsi testiin myös Kokkipottilassa! En ole isossa mittakaavassa ole ollut kovin innostunut lihatuotteita muistuttavista kasvisversioista, mutta Vöner on ollut jostain syystä poikkeus. Tuote on helppo käyttää ja maku on siltäänkin aika mainio. 

Kun Vönerin paistaa pannulla rapeaksi, on se minusta parhaimmillaan. Paistaessa täytyy kuitenkin olla tarkkana, sillä lastut paistuvat helposti vähän liiankin rapeiksi. Salaatissa rapeutta on muutenkin, joten rakenteiden tasapainoon on hyvä kiinnittää huomiota. 

Ruokaisa Vöner-pitasalaatti maistuu sekä arki-illan ruokana että viikonlopun leffaillan herkkuna. Pitaleivän voi vaihtaa nachoihin, ja salaattiin voi tietysti laittaa juuri sitä mitä kaapista löytyy: maissia, tomaattia, hummusta tai mustapapuja. Just hyvä, kun salaatin tunnelma vaihtuu hyvin pienillä muutoksilla aivan toiseksi. Tästä salaatista taisi tulla uusi suosikkini.

Kurkkaa myös Hannan sopan Vöner gyudon tai överit Vöner-ranskalaiset, molemmat ovat kokkauslistallani.



Resepti



Vöner-pitasalaatti

2–4 annosta

  • 1 ruukku rapeaa salaattia
  • kourallinen tuoretta pinaattia
  • 200 g (1 pkt) Vöneriä
  • 1–2 pitaleipää
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • ripaus suolaa
  • kurkkua ja/tai tomaattia
  • tuoretta korianteria tai lehtipersiljaa
  • valmista tomaattisalsaa
  • jogurttia tai kaurafraichea

  1. Kuumenna uuni 200 asteeseen. Leikkaa pitaleipä kolmioiksi. Sivele oliiviöljyllä ja mausta pienellä määrällä suolaa. Paahda noin 5–10 minuuttia eli kunnes kolmiot ovat saaneet rapeat reunat.
  2. Paista Vöner pannulla rapeareunaiseksi. Käytä tarvittaessa paistamisessa tilkka öljyä.
  3. Revi salaatti tarjoiluvadille. Laita kurkkuviipaleet tai kuutioitu tomaatti salaatin päälle.
  4. Levitä salaatin päälle Vner ja pitakolmiot.
  5. Viimeistele salsalla, jogurtilla, yrteillä ja pinaatilla.
  6. Tarjoa heti.

Ei kommentteja

Sisällön tarjoaa Blogger.