Burrito bowl – helppo arkiruoka hetkessä

keskiviikko 6. maaliskuuta 2019
Riisin kiehuessa ehtii valmistella kaiken tarvittavan. Burrito bowl on hetkessä valmistuva – ja helposti muunneltava – arkiruoka, joka hurmaa helppoudellaan.

Burrito bowl – helppo arkiruoka hetkessä

Jääkaapissa ei ollut oikein mitään. Tuttu tunne, eikö? Sitten huomasin puolikkaan fetajuuston, juustonkannan ja nahistumisuhan alla olleen versosekoituksen. Kuiva-ainekaapista löytyi papuja (kuten aina) ja riisiä. Klassisin termein: siitä se ajatus sitten lähti.

Burrito bowl on ikään kuin salaatti, jossa pehmeän pedin päälle ladotaan kaikkea herkkua, mutta salaattipedin sijaan kattaus katetaan riisipedin päälle. Proteiininlähteenä burritossa papu on klassinen valinta, mutta mikä tahansa proteiini toimii hyvin. Halutessaan papuja – tai vaikka – voi maustaa reilustikin. Minä sekoitin mustapapujen joukkoon hieman oliiviöljyä, suolaa ja savupaprikajauhetta. Jeeraakin laitan papujen mausteeksi usein, tai no, minkä mausteeksi sitä en laittaisi.

Burrito bowl – helppo arkiruoka hetkessä

Maustoin riisin limetin mehulla, sillä kaikella, joka irtosi pöydälle jääneestä, hieman kuivahtaneesta puolikkaasta. Lisäksi hienonsin mukaan korianterin varret. Kun riisi kiehui hellalla, paahdoin uunissa kourallisen kirsikkatomaatteja ja sen puolikkaan fetan (minulla on muuten edelleen testaamatta Jennin hurmaava uunifetapasta, pakko testata pian). 

Kastiketta burrito bowl ei välttämättä tarvitse, mutta esimerkiksi valmis salsa toimii tietysti aivan erinomaisesti. Myös etikalla ja oliiviöljyllä pärjää hyvin. Tai aika ihanasti ruoan kanssa sopisi vaikka avokado-jogurttikastike.



Resepti



Burrito bowl

  • riisiä (noin 1 dl per ruokailija)
  • limetin mehua, ripaus suolaa ja korianteria riisin maustamiseen
  • fetajuustoa
  • kirsikkatomaatteja
  • mustapapuja, suolaa, öljyä ja savupaprikaa mausteeksi, 
  • kevätsipulia
  • salaattia, versoja tai pinaattia
  • juustoraastetta
  • korianteria tai lehtipersiljaa
  • valmista salsaa kastikkeeksi

  1. Keitä riisi kypsäksi. Mausta suolalla (voit lisätä suolan myös keitinveteen), limetin mehulla ja korianterilla
  2. Paahda fetajuustoa ja kirsikkatomaatteja 200-asteisessa uunissa 10-15 minuuttia.
  3. Valuta mustapavut, mausta.
  4. Hienonna kevätsipuli ja raasta juustoraaste.
  5. Kokoa burritobowl riisipedin päälle.

Ei kommentteja

Sisällön tarjoaa Blogger.