Vegekulho – helpolla hyvää

torstai 23. toukokuuta 2019
Vegekulho kuuluu arjentaklaajien sarjaan. Saat helpolla herkkua!

Vegekulho – helpolla hyvää

Vegekulhossa yhdistyy monta tämänhetkistä suosikkiani: kaupan valmis kimchi, tofumainen kaurapala, silmusalaatti ja majoneesi. Kaksi jälkimmäistä on tosin olleet suosikkeja pitkään, raikas kimchi ja kaurapala ovat uusia ihastuksiani.

Kaupan kimchi on usein tunkkaisen tuoksuista ja makuista. Mutta Hannan vinkkaama Kim kong kimchi on upean raikasta, napakan tulista ja juuri sopivasti hapatettua. Olen syönyt kimchiä jo monta purkkia, ja useimmiten juuri näin: vegekulhon päällä. Kimchin sijaan voit käyttää Rasilaisen kimchi-hapankaalia, joka on hieman lempeämpää.

Pohjalla on riisiä, mutta yhtä hyvin paistetut kaurapalat, kimchi ja kasvikset voisivat lepäillä kvinoankin päällä. Kasviksiksi sopii ihan juuri ne mitä kaapista löytyy. Kurkku, kukkakaali ja varsiparsakaali ovat suosikkejani itujen tai silmusalaatin ja kirsikkatomaattien lisäksi. Kulhoruoissa parasta on juuri se, että ruokaan voi laittaa juuri sitä mitä kaapista löytyy – kulhoruoka on trendikäs pyttis!

Myös Yosan kaurapalasta on tullut suosikkini. Muutama viikko sitten en ollut tuotetta maistanutkaan, nyt sitä on kaapissa koko ajan. Raaka-aineisiin jumittuminen on itse asiassa arkisille kokkailuilleni aika tyypillistä. Ajan kanssa suosikit vaihtuvat ja parhaat palat jäävät osaksi arkea. Kaurapalat paistan rapeapintaiseksi pannulla pienessä määrässä öljyä, ja maustan ne esimerkiksi lorauksella soijakastiketta.

Rakensin vegekulhosta taas tällaisen jättimäisen, jaettavan kulhon. Jos jokaiselle tekisi oman kulhon, kannattaa majoneesisydän piilottaa täytteiden alle, riisiin tehtyyn koloon. Kastikkeeksi sopii kimchin tuoman kosteuden lisäksi simppelisti soija – siinäkin mennään tällä kertaa siitä mistä helpoimmalla pääsee. Sellaista se arkikokkailu välillä on.



Resepti



Vegekulho – helpolla hyvää

2–3 annosta

  • 2 dl riisiä (+vettä keittämiseen)
  • 1 pkt Yosa kaurapalaa (maustamaton)
  • silmusalaattia
  • kasviksia
  • Kim kong -kimchiä
  • majoneesia
  • soijakastiketta

  1. Keitä riisi kypsäksi. Voit ripsauttaa keitinveteen hieman suolaa halutessasi.
  2. Laita kypsä riisi tarjoilulautaselle tai pieniin kulhoihin.
  3. Viipaloi kaurapala ja paista pannulla öljyssä viipaleet rapeiksi. Mausta soijakastikkeella.
  4. Kokoa kulho: laitan riisin päälle kaurapalat, kimchi, kasvikset.
  5. Laita majoneesia pieninä nokareina sinne tänne tai tarjoa erikseen.
  6. Pöytämausteeksi sopii soijakastike.

Ei kommentteja

Sisällön tarjoaa Blogger.